» print

arthur’s filmblik | printversie | the château

THE CHâTEAU



In de komedie THE CHÂTAU krijgen de Amerikaanse broers Graham en Rex via een erfenis een kasteel in de schoot geworpen. Maar helaas: al snel blijkt het bouwsel even groot als krakkemikkig te zijn. Bovendien woont het personeel er, dat nauwelijks Engels spreekt en zich vijandig opstelt tegen de Amerikaanse invasie. De beste oplossing is de verkoop van het kasteel, maar dat lukt natuurlijk zomaar niet.

Dit uitgangspunt leidt tot een luchtige film vol grappen over taalverwarring, xenofobie en andere zaken die je krijgt als je de cultuur van Amerikanen en Fransen op elkaar laat botsen. Erg diep graaft het allemaal niet, maar dat wordt goed gemaakt door vele rake grappen.

THE CHÂTAU is de tweede film van de Amerikaanse regisseur Jesse Peretz, die in 1997 debuteerde met FIRST LOVE, LAST RITES (waarvoor hij tijdens het Rotterdams Filmfestival prompt beloond werd met de prijs van de internationale filmkritiek). Vergeleken met zijn debuut is het met digitale camera’s opgenomen THE CHÂTAU heel andere koek. Dat de verwikkelingen gebaseerd zijn op Peretz’ eigen ervaringen met het Franse leven geeft het verhaal een bijzondere dimensie.

Jesse Peretz | 2001

» print