» print

arthur’s filmblik | printversie | possession

POSSESSION



Een waagstuk, zo mag je de actie van regisseur Neil LaBute wel noemen. Hij verfilmde een dikke en gelaagde roman voor een breed publiek. Da’s vaak vragen om moeilijkheden, maar LaBute is wonderwel geslaagd met zijn bewerking van de roman Possession van de Britse schrijfster A.S. Byatt (die er in 1990 de Bookerprize mee won). Hij maakte een prachtfilm die laveert tussen romance, detective en kostuumdrama.
In POSSESSION starten twee literatuurwetenschappers (Aaron Eckhart en Gwyneth Paltrow) een speurtocht naar een onmogelijk geachte relatie die 150 jaar eerder speelde tussen de getrouwde schrijver Randolph Henry Ash en de lesbische feministe Christabel LaMotte. Scènes uit heden en verleden worden daarbij door elkaar heen gesneden. De negentiende eeuwse liefde ontwikkelt zich namelijk parallel aan de verliefdheid tussen Eckhart en Paltrow, die aanvankelijk niets van elkaar moeten hebben.
Dat komt u bekend voor? Zou kunnen, want POSSESSION heeft het thema van parallelle liefdes gemeen met THE FRENCH LIEUTENANT’S WOMAN uit 1981. Maar daarmee houdt de vergelijking op, want LaBute maakte een volstrekt eigen film. Na zijn zo onterecht ondergewaardeerde NURSE BETTY bewijst hij opnieuw één van de grote Amerikaanse regisseurs van ‘kleine’ films te zijn.

Neil LaBute | 2001

» print