» print

arthur’s filmblik | printversie | the man without a past

THE MAN WITHOUT A PAST



Regisseur Aki Kaurismäki houdt zo’n beetje in zijn eentje de eer hoog van de complete Finse filmindustrie. Wie kent niet zijn DRIFTING CLOUDS, of THE MATCH FACTORY GIRL? Net als zijn Nederlandse evenknie Alex van Warmerdam heeft de Fin een unieke filmstijl met ingehouden humor en weinig échte dialogen. Dezelfde stijl komt terug in THE MAN WITHOUT A PAST, die in 2002 in Cannes de grote Juryprijs won. Kaurismäki’s vaste hoofdrolspeelster Kati Outinen, een ongrijpbare actrice die geknipt is voor de wat verknipte rollen in zijn films, ontving daar eveneens de hoofdprijs.

In THE MAN WITHOUT A PAST speelt zij Irma, een soldate van het Leger des Heils die zich ontfermt over een man die na een beroving zijn geheugen heeft verloren en die als zwerver leeft in de haven van Helsinki. De regisseur baseerde zich hierbij op een waargebeurd verhaal van een man die in Vancouver hetzelfde overkwam en die uiteindelijk gek werd door zijn zwerversbestaan. Kaurismäki’s film is hoopvoller, want ‘de man zonder verleden’ krijgt een liefdesrelatie met de heilsoldate.

Dat gebeurt echter niet zonder slag of stoot, waardoor Kaurismäki zich kan uitleven in scènes met droge humor. Zoals de Amerikaanse regisseur Jim Jarmush het treffend zei: ‘De film is treurig genoeg om je aan het lachen te krijgen en grappig genoeg om je te laten huilen.’

 | 2002

» print