» print

arthur’s filmblik | printversie | ora o mai più

ORA O MAI PIù



Wie geïnteresseerd is in de recente Italiaanse geschiedenis hoeft tegenwoordig niet meer de boeken in te duiken. Je kunt net zo goed naar de bioscoop, want in korte tijd werden daar liefst drie grote films over gemaakt: het succesvolle familie-epos LA MEGLIO GIOVENTÙ, de wonderschone film BUONGIORNO, NOTTE over de ontvoering van politicus Aldo Moro in 1978, en ORA O MAI PIÙ. Deze film wordt gekscherend wel het vervolg op LA MEGLIO GIOVENTÙ genoemd, want hij begint waar die laatste eindigt: in 2001. Om preciezer te zijn: in de zomer van 2001, als de G8-top in Genua in een bloedbad ontaardt wanneer antiglobalisten en agenten met elkaar slaags raken.

In ORA O MAI PIÙ zien we vooral de aanloop naar die gebeurtenissen en de heftige nasleep ervan. De film focust op een groep Italiaanse studenten en jongeren, die in een gebarricadeerd kraakpand wonen en vanuit deze vesting actie voeren tegen het kapitalisme. Eén van hen is de serieuze student David. Aanvankelijk is hij lid van de antiglobalisten omdat hij heimelijk verliefd is op de knappe Viola – één van de actievoersters. Gaandeweg ontpopt David zich echter tot het geweten en de leider van de groep. Hij beseft dan dat hij ingrijpende keuzes moet maken, zowel qua liefde als qua studie. Wat wil hij eigenlijk met zijn leven? Het antwoord zit besloten in de filmtitel (‘Nu of nooit meer’).

Het knappe van ORA O MAI PIÙ is dat regisseur Lucio Pelligrini de love-story en het politieke verhaal naadloos met elkaar weet te verweven. Enerzijds toont hij schokkende scènes van het excessieve politiegeweld tegen gearresteerde actievoerders, anderzijds is de film een bijzonder sterk portret van de hedendaagse jongerencultuur in Italië.

Lucio Pelligrini | 2003

» print