» print

arthur’s filmblik | printversie | dear wendy

DEAR WENDY



Zelden zal een regisseur zoveel lof en prijzen hebben gekregen voor zijn debuut als Thomas Vinterberg voor FESTEN. En zelden zal een tweede film zo afgekraakt zijn als diezelfde Vinterberg overkwam bij IT’S ALL ABOUT LOVE (onterecht overigens, maar dat is een heel ander verhaal). Met zijn derde film DEAR WENDY neemt de Deen echter revanche op al zijn criticasters: de film staat als een huis.

Dat kan ook haast niet anders, want het scenario voor DEAR WENDY werd geschreven door Lars von Trier (DOGVILLE, en binnenkort het vervolg MANDERLAY). Hij bedacht een verhaal over vijf wat sullige jongeren die in een Amerikaans mijnwerkersdorpje een geheime schietclub oprichten. Op zich niet zo vreemd, ware het niet dat de jongeren zichzelf pacifist noemen. Juist doordat ze wel wapens dragen maar ze deze niet in het openbaar gebruiken tonen ze hun beheersing – zo denken ze zelf tenminste. De boel loopt compleet uit de hand als ze op verzoek van de sherrif een gewelddadige jongen onder hun hoede nemen die ze op het rechte pad moeten brengen.

Dit alles zien we in een raamvertelling die is opgezet als een brief aan ‘Wendy’, het pistool van hoofdrolspeler Jamie Bell (bekend van BILLY ELLIOT). Hoewel de makers het ontkennen, kun je DEAR WENDY bekijken als één grote aanklacht tegen de Amerikaanse wapencultuur. Vinterberg en Von Trier verpakken deze boodschap wat kunstmatiger dan Michael Moore in BOWLING FOR COLUMBINE, maar minstens zo effectief.

Thomas Vinterberg | 2005

» print