» print

arthur’s filmblik | printversie | avalon

AVALON



De science-fiction film AVALON van de Japanse regisseur Mamoru Oshii is één van de meest onderschatte producties van de afgelopen jaren. Na de Nederlandse première werd de film helaas al snel veroordeeld tot een achterafzaaltje van het Filmmuseum, waardoor er nauwelijks mensen naar konden kijken. Jammer, want het is een film die je eigenlijk niet mag missen.

Op het eerste gezicht lijkt AVALON helemaal geen filmhuisfilm vanwege de vele special effects en een nogal onwaarschijnlijk verhaal. AVALON gaat over een gelijknamig virtual reality spel, waarbij spelers fysiek aan een computer worden gekoppeld en op die manier veel geld kunnen verdienen. Niet zonder risico’s, want wie in het hoogste niveau van het schietspel een fout maakt slijt zijn verdere leven als kasplantje. Sterspeelster Ash (de prachtige Poolse actrice Malgorzata Foremniak) gaat over de grenzen van het spel heen, met opzienbarende gevolgen.

AVALON is door veel critici vergeleken met David Cronenbergs EXISTENZ en met THE MATRIX van de Wachowski-broertjes. Op zich begrijpelijk, maar tegelijkertijd een misvatting: die twee films zijn namelijk gebaseerd op de animatiefilm GHOST IN THE SHELL van... Mamoru Oshii!

Op het tweede gezicht is AVALON dan ook wel degelijk een filmhuisfilm, waarin de uitvinder van het genre op de ingeslagen weg verder gaat. Het resultaat is een ‘THE MATRIX with brains’, die qua sfeer en tempo soms lijkt op het werk van Andrei Tarkovski. Met overrompelende beelden in vervreemdende sepia-kleuren geeft Oshii al zijn navolgers het nakijken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sublieme soundtrack met klassieke muziek van Kenji Kawai.

Mamoru Oshii | 2001

» print