» print

arthur’s filmblik | printversie | anshi

ANSHI



De films van de Kazachstaanse regisseur Serik Aprimov werden de afgelopen jaren keer op keer omarmd op westerse filmfestivals. Niet zo verwonderlijk, want als geen ander weet hij zijn vaderland te vangen in mooie plaatjes. Maar het draait bij Aprimov niet alleen om mooifilmerij of het exotische, hij wil vooral een verhaal met een boodschap vertellen. Met zijn vorige film TRI BRATA stelde hij de teloorgang van het platteland in Kazachstan aan de kaak, en in zijn nieuwste film ANSHI (THE HUNTER) doet hij dat opnieuw.

Aprimov bouwde ANSHI op als een sprookje over een oude jager die een ontspoorde jongen op het rechte pad brengt. Deze jongen, de twaalfjarige lastpak Erken, wordt door de kinderen in zijn dorp gepest omdat zijn moeder een prostituée zou zijn. Hij neemt wraak door de plaatselijke kruidenierswinkel overhoop te schieten, maar dat blijkt een stap te ver. De jager behoedt Erken voor de gevangenis door hem mee te nemen naar de bergen, waar hij de jongen leert om volwassen te worden.

Het verhaal van ANSHI wordt ondersteund door oogverblindend camerawerk, waarin het ruige (berg)landschap van Kazachstan een hoofdrol speelt. Hierdoor doet de film enigszins denken aan het eskimo-drama ATARNAJUAT, THE FAST RUNNER, al draagt de bij vlagen grappige film duidelijk de handtekening van Aprimov. Zoals de Volkskrant het mooi verwoordde: ‘ANSHI is een fraaie moderne legende, waarin een kind kan opgroeien door klein te blijven’.

Serik Aprimov | 2004

» print