» print

arthur’s filmblik | printversie | capote

CAPOTE



Acteur Philip Seymour Hoffman was altijd de man van de bijrollen. Zeer gedenkwaardige bijrollen zelfs, en dat niet alleen door zijn nogal forse postuur. Haast ongemerkt drukte hij zijn stempel op de sfeer van films als MAGNOLIA, HAPPINESS en ALMOST FAMOUS. In CAPOTE speelde Seymour Hoffman één van zijn eerste grote hoofdrollen, en prompt won hij daarvoor een Oscar en een Golden Globe.

De film is een biografie van de beroemde Amerikaanse schrijver Truman Capote, die in de tweede helft van de jaren zestig eigenhandig een nieuw literair genre introduceerde: de zogeheten non-fictie roman. Hij publiceerde toen In cold blood, een boek over twee mannen die ter dood worden veroordeeld vanwege een veelvoudige moord. Een waargebeurd verhaal, waar Capote liefst acht jaar aan werkte en waarvoor hij alle betrokkenen jarenlang volgde en interviewde.

In CAPOTE zien we de ontstaansgeschiedenis van dat boek. Maar vooral zien we de worstelingen van de schrijver: met zichzelf, zijn omgeving, zijn werk en met één van de moordenaars. De homofiele Capote lijkt een soort relatie met de man aan te knopen. Maar doet hij dat uit liefde, of om méér te weten te komen voor zijn eigen boek?

Ondanks mooie rollen van Catherine Keener als schrijver/vriendin en Chris Cooper als politie-agent is CAPOTE toch vooral de film van Philip Seymour Hoffman. Hij viel tig kilo af voor zijn rol en leerde de schrijver tot in de puntjes te imiteren. Als kijker moet je daar trouwens wel tegen kunnen: Capote had zoveel maniertjes dat het spel van Seymour Hoffman soms lijkt op overacteren. Laat je daar echter niet door misleiden, want de man schijnt écht zo geweest te zijn.

Bennett Miller | 2005

» print