» print

arthur’s filmblik | printversie | the prestige

THE PRESTIGE



Tout Hollywood stond te springen voor een rol in THE PRESTIGE, de nieuwste film van Christopher Nolan. Logisch, want de jonge Britse regisseur behoort tot de internationale top. Nadat hij in 1999 met FOLLOWING zijn visitekaartje afgaf is het hard met hem gegaan: met MEMENTO maakte hij één van de beste films van de afgelopen vijf jaar, met INSOMNIA bewees hij lastige sterren als Al Pacino de baas te zijn, en met BATMAN RETURNS blies hij een ingedutte filmreeks nieuw leven in.

Voor THE PRESTIGE vroeg Nolan weer eens zijn jongere broer Jonathan om mee te schrijven aan het scenario. Wie hun eerdere werk kent weet dan genoeg: een verhaal vol twists, sprongen in de tijd en dubbele bodems om de kijker te bedotten. Dat past perfect bij het thema van de film, want die gaat over twee goochelaars die elkaar het leven zuur maken in het Londen van rond 1900. Aanvankelijk zijn de goochelende Robert Angier (Hugh Jackman) en Alfred Borden (Christian Bale) elkaars boezemvrienden. Dat verandert echter als Robert’s vriendin tijdens een verdwijntruc overlijdt door een domme fout van Alfred. Vanaf dat moment dwarsbomen ze elkaar – zowel in hun werk als hun privéleven.

Dat verergert als Alfred met een briljante nieuwe act heel Londen aan zijn voeten krijgt. Samen met zijn nieuwe vriendin Olivia (Scarlett Johansson) probeert de jaloerse Robert die truc te stelen. Tevergeefs. Daarom vertrekt Robert naar Amerika, waar hij hulp zoekt bij Nikola Tesla (een prachtrol van David Bowie). Deze beroemde wetenschapper blijkt met wisselstroom wonderen te verrichten en helpt hem aan een niet eerder vertoonde act.

Eind goed al goed? Zoniet bij Christopher Nolan, die telkens weer een andere verhaallijn uit zijn hoge hoed tovert. ‘Watch closely’, zegt de voice-over van Michael Caine niet voor niets in het begin. De film blijkt zelf namelijk ook een soort goocheltruc. Een vrij enerverende zelfs, zeker zolang je de clou ervan niet doorhebt.

Christopher Nolan | 2006

» print