» print

arthur’s filmblik | printversie | there will be blood

THERE WILL BE BLOOD



Paul Thomas Anderson is één van de grootste filmtalenten van de VS. Alles wat de jonge regisseur tot nu toe aanraakte veranderde zo'n beetje in goud – van zijn debuut HARD EIGHT tot MAGNOLIA en PUNCH-DRUNK LOVE. Vol spanning werd dan ook uitgekeken naar zijn nieuwste productie THERE WILL BE BLOOD, die in februari 2008 tijdens het Filmfestival van Berlijn zijn première beleefde. Het blijkt echter een film die de toeschouwers verdeeld zal achterlaten.

THERE WILL BE BLOOD is een historisch drama waarin we dertig jaar lang Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) volgen, een man die rijk hoopt te worden van olie. We maken eind negentiende eeuw kennis met hem, wanneer hij als jonge avonturier zilver aan het delven is in het nog onontgonnen deel van de VS. Na een tip verlegt hij zijn zoektocht naar het binnenland van CaliforniŽ, waar enorme hoeveelheden olie vlak onder het oppervlak zouden zitten. Via een charme-offensief met zijn negenjarige zoontje 'H.W.' presenteert Plainview zich als een familyman en weet hij vrijwel alle grond in de omgeving voor een habbekrats op te kopen. Financieel legt hem dat geen windeieren.

Gaandeweg blijkt echter dat dit succes een pikzwarte rand heeft. In zijn zoektocht naar rijkdom deinst Plainview er namelijk niet voor terug om letterlijk en figuurlijk vieze handen te maken. Als zijn zoontje na een ongeluk doof wordt is de jongen een blok aan zijn been en stuurt hij hem ver weg. Concurrenten bedreigt hij of ruimt hij uit de weg. Plainview laat zich bovendien dopen door een obscuur kerkgenootschap. Niet omdat hij zo gelovig is – integendeel zelfs – maar omdat het de weg vrijmaakt voor een broodnodige oliepijplijn. Aan het eind van de film is hij schatrijk, maar woont hij als een ongelukkige dronkaard eenzaam en alleen in zijn enorme landhuis.

Voldoende stof dus voor een episch drama met prachtige beelden. Dat is THERE WILL BE BLOOD inderdaad geworden; de olie en het vuur spatten bij tijd en wijlen van het scherm. Met dank aan de roman Oil! van Upton Sinclair uit 1927, waarop Anderson zijn scenario baseerde. Maar toch: helaas is het de regisseur niet gelukt zijn film over het zwarte goud ook echt in goud om te zetten. Ligt het aan de lengte, die met 159 minuten aan de lange kant is? Of aan de verteltrant, waardoor het verhaal zich lastig laat absorberen? Of gewoon aan het extatische acteren van hoofdrolspeler Day-Lewis, die net als in GANGS OF NEW YORK weer in overdrive staat? Daar moet je sowieso tegen kunnen om THERE WILL BE BLOOD te waarderen.

Paul Thoms Anderson | 2007

» print