» print

arthur’s filmblik | printversie | gran torino

GRAN TORINO



‘Go ahead, make my day.’ Met die quote haalde Clint Eastwood enkele jaren geleden de zesde plaats in een Top-100 met beroemdste filmcitaten aller tijden, samengesteld door het illustere American Film Institute. Hij sprak de dreigende woorden in één van zijn DIRTY HARRY-films waarin hij de rauwe politie-agent Harry Callahan vertolkt. De uitspraak had echter net zo goed uit de mond kunnen komen van Walt Kowalski, het personage dat Eastwood speelt in zijn nieuwste film GRAN TORINO. Deze Walt blijkt namelijk uit hetzelfde hout gesneden als Harry: blanke bolster, ruwe pit – en omgekeerd.

In GRAN TORINO zien we hoe de gepensioneerde automonteur en Korea-veteraan Kowalski zijn oude dag slijt in een Amerikaanse Vogelaar-wijk. Het leven lijkt zich tegen hem te keren: zijn vrouw is net overleden, zijn kinderen en kleinkinderen wonen ver weg en raken van hem vervreemd, en met zijn Aziatische buurtbewoners heeft hij nauwelijks een band. Dat laatste verandert door twee gebeurtenissen: eerst probeert zijn buurjongen Thao heel knullig Kowalski’s klassieke Ford Gran Torino te stelen, een prachtige auto die hij zelf ooit in de Ford-fabriek in elkaar zette. En vervolgens wordt zijn buurmeisje Sue lastiggevallen door een straatbende, waarna Kowalski het voor haar opneemt. Uiteindelijk sluit hij hierdoor vriendschap met zijn buren, maar daarmee haalt hij zich wel de woede op de hals van de lokale Aziatische maffia.

Ondank alle welbewuste parallellen met DIRTY HARRY is de film niet het zoveelste deel geworden uit die reeks. Integendeel. GRAN TORINO is vele malen subtieler en doet meer denken aan UNFORGIVEN waarin Eastwood het westerngenre binnenste buiten keerde. De geruchten gaan dat het Eastwood’s zwanenzang zal zijn als acteur. Gelukkig is hij als regisseur echter alweer bezig met zijn volgende project: THE HUMAN FACTOR, een film over het presidentschap van Nelson Mandela. Daarin wordt de hoofdrol gespeeld door een andere Hollywood-veteraan, Morgan Freeman.

Clint Eastwood | 2008

» print