» print

arthur’s filmblik | printversie | lucía y el sexo

LUCíA Y EL SEXO



Sex sells. Of het nou om internet gaat, om mannen- of vrouwenbladen, om televisie of de bioscoop - seks blijft een trekpleister. Een mooi voorbeeld vormt OESTERS VAN NAM KEE , die afgelopen maand al zo’n 150.000 bezoekers trok. Heus niet omdat de film zo goed is - integendeel zelfs - maar omdat hij voor het eerst de blote borsten toont van soapster Katja Schuurman.
Wat bloot betreft hebben Nederlandse films sowieso een reputatie hoog te houden. TURKS FRUIT en BLUE MOVIE zetten begin jaren zeventig de toon, de erfenis daarvan zien we tegenwoordig terug in films als VOLLE MAAN (die deze week in première gaat), COSTA en de oesterfilm.

Desondanks is Nederland al lang geen voorloper meer op naaktgebied. Uit andere landen komen de laatste jaren producties die veel verder gaan, met scènes die je eerder alleen zag in de seksbios of op betaal-TV. Zo liet het Deense THE IDIOTS openlijk een penetratie zien, de Franse schandaalfilm BAISE-MOI zelfs meerdere, het Mexicaanse Y TU MAMÁ TAMBIÉN masturberende jongens, het Britse INTIMACY erecties in volle glorie, enzovoorts. Opvallend genoeg gaat het doorgaans om filmhuisfilms; mainstream Hollywood durft zijn vingers niet te branden aan dergelijke materie.

Ook de Spaanse film LUCÍA Y EL SEXO laat wat bloot betreft weinig te raden over. De titel dekt de lading dan ook goed: de film gaat over de jonge vrouw Lucía, over seks en over Lucía die aan seks doet. Dat klinkt misschien banaal, maar zo is het niet bedoeld. Want buiten de seks heeft de film gelukkig meer te bieden.
Het complexe verhaal dat regisseur Julio Medem ons voorschotelt in LUCÍA Y EL SEXO laat zich lastig navertellen. Lucía woont samen met de gevierde schrijver Lorenzo, die depressief raakt omdat het maar niet wil vlotten met zijn tweede boek - een soort autobiografie. Op een avond verdwijnt hij. Lucía reist verdwaasd af naar het eiland dat voorkomt in Lorenzo’s boek, waaruit zij stiekem heeft gelezen. Op het eiland zou een vrouw wonen met wie Lorenzo een dochter heeft, maar waarover hij nooit iets wilde vertellen. Lucía gaat daarom op zoek naar de waarheid.

Dat is het plot. Tenminste, zo lijkt het. Want Medem speelt in zijn film een gewiekst spelletje met de kijker. Hij laat het filmverhaal en het boekverhaal parallel lopen, waardoor het steeds raadselachtiger wordt wat nu écht is en wat zich alleen in het hoofd van Lorenzo afspeelt. Dat Medem veelvuldig flash-backs gebruikt en zelfs één acteur twee personages laat spelen maakt het er allemaal niet duidelijker op. Het gevolg is dat LUCÍA Y EL SEXO een puzzelfilm is geworden. En eerlijk gezegd blijft het de vraag of die puzzel een oplossing heeft.
Hindert dat? Aan de ene kant wel, want Medem lost met LUCÍA Y EL SEXO niet de hoge verwachtingen in die hij wekte met zijn vorige film, LOS AMANTES DEL CIRCULO POLAR uit 1998. Deze prachtfilm was eveneens opgebouwd als een raadsel, maar had kop en staart. LUCÍA Y EL SEXO mist zulke logica, en dat gemis wordt niet verhuld door een overmaat aan functioneel bloot.
Aan de andere kant: als je de puzzel niet probeert op te lossen maar de film gewoon over je heen laat komen valt er genoeg te genieten. Bijvoorbeeld van de betoverende (onderwater)opnames op het Canarische eiland Fuerteventura. Of van het zinderende spel van de actrices Najwa Nimri en Paz Vega, die voor haar rol een Goya (de Spaanse Oscar) won. Vega is net als ‘onze’ Katja een voormalige soapactrice, alleen eentje die wél kan acteren.

Julio Medem | 2001

» print