» print

arthur’s filmblik | printversie | festen

FESTEN



FESTEN van de Deense regisseur Thomas Vinterberg wordt alom beschouwd als een moderne klassieker. Het was de eerste film die gemaakt werd volgens de strenge DOGMA95-regels van Lars von Trier. Volgens diens manifest voor de ‘zuivere’ film moet er op locatie gefilmd worden en mogen daarbij geen attributen, extra belichting en achtergrondmuziek worden toegevoegd.

Aanvankelijk lijkt FESTEN een conventioneel verhaal te vertellen, maar het sterke scenario pakt heel anders uit. In een landhuis komen familieleden en vrienden tezamen om de zestigste verjaardag van de welgestelde Helge Klingenfelt te vieren. Deze heeft twee zoons en een dochter. De oudste zoon Christian was de helft van een tweeling, maar zijn tweelingzus heeft twee maanden voor het feest zelfmoord gepleegd. Tijdens het weekend broeit er dan ook van alles. Pogingen om het gezellig te houden hebben geen effect, want de bom barst als Christian tijdens het feestmaal een speech gaat houden.

Grootste kracht van FESTEN is het camerawerk en de acteerprestaties; Vinterberg was een van de eersten die gebruik maakte van de handzame digitale camera. Dat gaf hem een grote bewegingsvrijheid en stelde hem in staat dicht op de huid van zijn spelers te zitten. Terecht werd de film over de hele wereld overladen met prijzen – waaronder de Golden Globe. Bovendien werd FESTEN uitgeroepen tot beste Europese film van 1998.

Thomas Vinterberg | 1998

» print