» print

arthur’s filmblik | printversie | la niña santa

LA NIñA SANTA



In 2003 debuteerde de jonge Argentijnse regisseur Lucrecia Martel met LA CIENAGA. Die film bracht haar niet alleen verschillende prijzen, maar bracht haar bovendien in contact met Pedro Almodóvar die wel co-producent wilde worden van haar nieuwe film LA NIÑA SANTA. In 2005 beleefde deze film zijn première op het Rotterdams Filmfestival, maar daarna duurde het enige tijd voor LA NIÑA SANTA in roulatie kwam.

Almodóvars invloed is onmiskenbaar zichtbaar in de film, waarin we zien hoe het puberende meisje Amalia volwassen wordt. De Argentijnse woont met haar gescheiden moeder in een hotel waar een groot artsensymposium plaatsvindt. Het verhaal ontrolt zich als Amalia tijdens een muziekvoorstelling op straat onzedelijk wordt betast door één van de artsen. Het zeer gelovige meisje raakt compleet confuus, zeker als ze merkt dat haar moeder met dezelfde man een relatie probeert aan te knopen.

Voor wie Martel’s debuutfilm zag zal in LA NIÑA SANTA erg veel herkennen uit LA CIENAGA. Ook de nieuwe film bevat ontluisterende situaties, mooie beelden en een mooi verhaal. Vooral de jonge actrice María Alche zet als Amalia een prachtige rol neer: de worsteling met haar geloof, haar seksualiteit en haar moeder lijkt haast levensecht. Maar ook Mercédes Moran (eerder te zien in THE MOTORCYCLE DIARIES en LA CIENAGA) speelt als haar moeder Helena een gedenkwaardige rol.

Lucrecia Martel | 2004

» print