susanne bier


Filmliefhebbers denken bij Denemarken direct aan Lars von Trier. Hij staat echter niet alleen, want de afgelopen jaren trad een trits regisseurs in zijn voetsporen. Eén van de succesvolste is Susanne Bier, wier AFTER THE WEDDING dit jaar een Oscarnominatie in de wacht sleepte.

In 2005 gebeurt tijdens het Rotterdams Filmfestival iets heel bijzonders. Op een vroege zondagochtend – niet echt het ideale filmtijdstip – voel je gewoon dat de complete zaal volledig opgaat in BROTHERS. Een film waarin zó intens wordt geacteerd dat de tranen bijna van het doek spatten. Met dank aan regisseur Susanne Bier, die het beste bovenhaalt bij haar hoofdrolspelers Ulrich Thomsen en Connie Nielsen. Zelfs de kinderen in deze heftige film spelen alsof hun leven ervan afhangt, waardoor het schrijnende verhaal nóg schrijnender wordt.

Met BROTHERS vestigt de dan 45-jarige Bier definitief haar naam buiten Denemarken. In ons land is ze in 2003 al opgevallen met het intense Dogma-drama OPEN HEARTS, dat ze maakte volgens de strenge regels van haar collega’s Thomas Vinterberg en Lars von Trier. Wanneer de Dogma-hype als een zeepbel uiteen spat bewijst Bier dat ze ook zonder die beroemde landgenoten kan.
Haar films dragen namelijk een eigen handtekening. Extreme close-ups horen daarbij, maar vooral ook een verhaal met hiaten die je als kijker zelf mag invullen. In AFTER THE WEDDING hanteren Bier en haar vaste scenarist Anders Thomas Jensen weer dezelfde aanpak. Dat levert haar succesvolste film tot nu toe op, die inmiddels zowel door critici, filmjury’s én het publiek is omarmd.

Afgelopen december lichtte de Deense regisseur in een interview met filmsite Cineuropa haar succes toe: ‘Als filmmaker ben ik begonnen met reclamefilmpjes. Dat vond ik eerst erg leuk, maar ze werden slechter en slechter toen ik het op een gegeven moment alleen nog voor het geld deed. Je moet dingen juist om goede redenen doen. Je moet een film dus maken vanwege het verhaal, omdat de karakters interessant zijn en omdat er iets in zit. Dat is nog geen garantie voor een goede film, maar het omgekeerde levert gegarandeerd een slechte film op.’

Hopelijk blijft Bier dat principe trouw tijdens haar eerste Engelstalige drama THINGS WE LOST IN THE FIRE, waarin ze samenwerkt met Oscarwinnaars Halle Berry (MONSTER’S BALL) en Benicio Del Torro (TRAFFIC, 21GRAMS). De productie rolt komend najaar uit de DREAMWORKS-studio van Steven Spielberg, die als geen ander weet hoe je een succesvolle film maakt.

Denemarken | 1960 | IMDB | printversie


 

nieuwste reviews




Arthur’s Filmblik bevat uitgebreide recensies en korte beschrijvingen van filmhuisfilms.
Alle artikelen zijn geschreven voor de Goudsche Courant of voor het programmaboekje en de website van Filmhuis Gouda.

TV-tips van cinema.nl


vandaag: