elephant
Tijdens het Filmfestival van Cannes in 2003 gebeurde iets unieks: voor het eerst sinds jaren won één en dezelfde film de twee belangrijkste hoofdprijzen. Gus van Sant’s ELEPHANT werd zowel met de Gouden Palm voor beste film als de Gouden Palm voor beste regie bekroond. Een passende eer voor de Amerikaanse regisseur, die in zijn carrière hoge toppen (TO DIE FOR) afwisselt met diepe dalen (zoals de volstrekt mislukte remake van PSYCHO).
In ELEPHANT gebruikte hij hetzelfde thema als Michael Moore in diens BOWLING FOR COLUMBINE: de moordpartij in het Amerikaanse Littleton, waar drie jongens in 1999 een slachting aanrichtten op de Columbine High School. Terwijl Moore in zijn kritische documentaire zocht naar een verklaring, maakte Van Sant een zuiver registrerende film. Zonder commentaar laat hij in ELEPHANT zien wat er die dag gebeurde (of beter: wat er ongeveer gebeurde, want de film is fictie). Wat begint als een normale schooldag eindigt in een tragisch bloedbad.
Door zijn kale aanpak en door gebruik te maken van scholieren in plaats van échte acteurs maakte Van Sant een even realistische als heftige film. Een onvervalste shocker, die alleen maar actueler geworden is.
Gus van Sant | 2003 | IMDB | printversie
nieuwste reviews
- nieuw [10]
- recensies [21]
- korte reviews [278]
- regisseurs [11]
- IFFR [58]
Arthurs Filmblik bevat uitgebreide recensies en korte beschrijvingen van filmhuisfilms.
Alle artikelen zijn geschreven voor de Goudsche Courant of voor het programmaboekje en de website van Filmhuis Gouda.