brodeuses
Amper zeventien jaar is Claire, maar ze heeft al meer meegemaakt dan menig volwassene. Het introverte meisje maakt lange dagen als cassière in een supermarkt, waarna ze haar avonden eenzaam en alleen spendeert in een klein appartement. Claire is namelijk getroubleerd met haar ouders. Tot overmaat van ramp raakt ze zwanger van een vriendje dat ze eigenlijk niet eens mag.
Ziedaar het uitgangspunt van BRODEUSES, het veelbekroonde debuut van de Française Eléonore Faucher. Het verhaal heeft alle elementen van een zwaar drama, maar Faucher slaagt er wonderlijk genoeg in om de film niet zwaar op de maag te laten liggen. Het is juist een subtiele en warme film, waarin de regisseur haar hoofdpersoon een uitweg laat vinden uit de misère.
Claire neemt het heft in eigen hand en zegt haar geestdodende baan op. Vervolgens gaat ze in de leer als ‘brodeuse’ (naaister) in het atelier van Madame Mélikian, een vrouw die gewaden borduurt voor de Parijse haute-couture. Hoewel beide vrouwen weinig spraakzaam zijn, ontstaat er toch een sterke band tussen het duo en halen ze elkaar uit de put. Aan het eind van de film is Claire ontbolsterd en lijkt ze opgewassen tegen het moederschap.
In de Filmkrant legde de regisseur uit waarom ze haar verhaal juist op deze manier wilde vertellen: ‘Ik koos voor het borduren als metafoor omdat ik het een sterk beeld vind: vrouwen die met hun handen bezig zijn, terwijl hun geest vrij is.’ Ook letterlijk is het beeld van BRODEUSES heel sterk, vooral vanwege het contrast tussen het ragfijne borduurwerk en het vuurrode haar van actrice Lola Naymark – die een verbluffende rol speelt als Claire.
Eléonore Faucher | 2003 | IMDB | printversie
nieuwste reviews
- nieuw [10]
- recensies [21]
- korte reviews [278]
- regisseurs [11]
- IFFR [58]
Arthurs Filmblik bevat uitgebreide recensies en korte beschrijvingen van filmhuisfilms.
Alle artikelen zijn geschreven voor de Goudsche Courant of voor het programmaboekje en de website van Filmhuis Gouda.