kies op titel  

 

off screen


In 2003 maakte de jonge regisseur Pieter Kuijpers zijn vrij overrompelende speelfilmdebuut VAN GOD LOS, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de ‘Bende van Venlo’. Zijn tweede grote film baseerde hij op een al even intrigerende gebeurtenis: de mislukte gijzelingsactie in de Amsterdamse Rembrandttoren, waar een gestoorde man in 2002 de Philips-top een lesje wilde leren. Dit uit woede over de breedbeeld-TV, volgens de man een complot van Philips. Het bedrijf was toen echter net verhuisd, waarna de ongelukkige zelfmoord pleegde.

Daarmee hebben we het plot van OFF SCREEN weggegeven, maar het verhaal kende u toch al uit de krant. Bovendien gaven Kuijpers en zijn scenarist Hugo Heinen (PLEIDOOI) er een geheel eigen draai aan. Ze wilden niet zozeer een spannende thriller maken, maar vooral een psychologisch drama. Hoe kwam de man precies tot zijn daad? Wat was zijn persoonlijke achtergrond?

Daar komen we in OFF SCREEN stukje bij beetje achter. De film begint met de wanhopige gijzelingsactie van de gescheiden busschauffeur John Voerman, en vervolgens zien via flashbacks hoe de man aan de vooravond van zijn pensioen langzaam de grip op zijn leven kwijtraakt. Hij belandt in een waanwereld en denkt bevriend te zijn met Philips-topman Gerard Wesselinck (oorspronkelijk Gerard Kleisterlee, maar daar was men in Eindhoven not amused over).

Als kijker worden we langzaam diezelfde waanwereld in getrokken. Een verdienste van Kuijpers, maar vooral ook van de Vlaamse icoon Jan Decleir – die de gefrustreerde John Voerman prachtig neerzet. Hij speelt zijn collega’s Jeroen Krabbé en Astrid Joosten (als zichzelf!) zelfs van het doek.

Pieter Kuijpers | 2005 | IMDB | printversie


 

nieuwste reviews




Arthur’s Filmblik bevat uitgebreide recensies en korte beschrijvingen van filmhuisfilms.
Alle artikelen zijn geschreven voor de Goudsche Courant of voor het programmaboekje en de website van Filmhuis Gouda.

TV-tips van cinema.nl


vandaag: