kies op titel  

 

11:14


Als er een filmprijs bestaat voor beste begintitels zou die zonder twijfel naar 11:14 gaan. De eerste minuten, waarbij de credits letterlijk als een auto door het beeld racen, vormen een juweeltje. En dan moet de échte film nog beginnen.

Gelukkig gaat die op de ingeslagen weg verder, want 11:14 is briljant geconstrueerd. De film doet bij vlagen denken aan het energetische LOLA RENNT van Tom Tykwer. Werd daarin één verhaal drie keer verteld, in 11:14 worden drie verhalen één keer verteld. Die verhaallijnen kruisen elkaar echter, waardoor je de gebeurtenissen telkens in een ander perspectief ziet. Pas op het eind vallen alle puzzelstukjes op hun plaats.

Debuterend regisseur Greg Marcks maakte met 11:14 een inktzwarte komedie cq. thriller, die zeker voor Amerikaanse begrippen flink tegendraads is. Het is eigenlijk zonde om het verhaal hier te vertellen, maar het komt erop neer dat in een ingedut Amerikaans dorpje ’s avonds twee bizarre sterfgevallen plaatsvinden. Toeval? Niet bepaald, zo blijkt gaandeweg de hilarische film...

Opvallend aan 11:14 is de rol van Hilary Swank, die haast onherkenbaar een trashy meisje met een beugelbekje speelt. Eerder zagen we haar in BOYS DON’T CRY, waarvoor ze in 2000 een Oscar won. Dat ze uitgerekend in het anarchistische 11:14 belandde mag een wonder heten, zeker als je bedenkt dat ze de film ook nog zelf produceerde. Laten we hopen dat de actrice na haar Oscar van 2005 (voor haar hoofdrol in MILLION DOLLAR BABY) net zo onconventioneel blijft.

Greg Marcks | 2003 | IMDB | printversie


 

nieuwste reviews




Arthur’s Filmblik bevat uitgebreide recensies en korte beschrijvingen van filmhuisfilms.
Alle artikelen zijn geschreven voor de Goudsche Courant of voor het programmaboekje en de website van Filmhuis Gouda.

TV-tips van cinema.nl


vandaag: